نویسنده | ماسیمو وینیلی |
ناشر | نسخه آنلاین |
تاریخ نشر | 2010 |
مترجم | سعید خاوری نژاد |
تاریخ نشر | زمستان 1400 |
نوبت چاپ | اول |
تعداد صفحه | 74 |
شابک | 978-622-5754-03-4 |
تایپوگرافی یا معادل رایج فارسی آن یعنی حروفچینی را باید به عنوان مجموعه شگردهای پردازش و به کارگیری حرف، کلمه، جمله و متن در قالب اثر گرافیکی تعریف کرد که به منظور بیان مطلب یا انتقال پیامی به مخاطب مورد استفاده قرار میگیرد. به بیانی دیگر، حروفچینی عرصه ای گرافیکی است که حروف، عناصر اصلی آن را تشکیل میدهند و اغلب در قالب مؤلفه های خطی طراحی یا نقاشی شده، در قیاس با سیمای خشک متون چاپی ساده، نمودی گرافیکی تر دارند. در این حوزه هنری، بخش اعظم خلاقیت، بر روی حرف و رابطه آن با سایر عناصر زمینهِ ارائهِ کار، اعمال میشود. به طور خلاصه و ساده، حروفچینی یعنی بازی با حروف در آثار گرافیکی.
این اثر، خلاصه ای از یک عمر دستاورد حرفه ای ماسیمو وینیلی طراح و معمار برجسته ایتالیایی (2014 ـ 1931) است و مطالب آن، مجموعه ای ارزشمند از باورهای این هنرمند در حوزه طراحی و جوانب مختلف آن است. همان طور که وینیلی درباره این اثر میگوید، این کتاب کوچک در صدد سرکوب خلاقیت یا تقلیل آن به مجموعه ای از قواعد نیست. این دستور کاری نیست که مانع از اتفاق افتادن طراحی خوب شود بلکه از بی اطلاعی از پیچیدگی حرفه طراحی جلوگیری به عمل میآورد. هنرمند سعی میکند در این کتاب، ابعاد و جوانب نامحسوس و محسوس تایپوگرافی را تشریح و نکات مهمی درخصوص هر یک ارائه نماید.
نویسنده در این کتاب به جوانب ناملموس طراحی از قبیل معناشناسی، نشانه شناسی، کاربرد، نظم، تناسب، ابهام، مسئولیت پذیری و تعادل میپردازد. وی همچنین ابعاد ملموس طراحی از قبیل قطع کاغذ، شبکه بندی، حاشیه ها، ستون ها، واحدها، انواع سربرگ ها، قلم ها، حروف چینی، اندازه حروف، مقیاس، بافت، رنگ، صفحه آرایی، توالی، عطف، تنوع و... را مورد توجه قرار میدهد.
بنا به تقاضای ناشر این اثر، درباره اهمیت چنین کتابی اندیشیدم و تشخیص دادم که میتواند وسیله ای مفید به منظور درکی بهتر از حروفچینی در طراحی گرافیک باشد. این کتاب کوچک خط مشی های ما را آشکار میکند ـ خط مشی هایی که برای خودمان تعیین کردیم.
در چندین مؤسسه آموزشی به فقدان برخی اصول اساسی حروفچینی در طراحان جوان اشاره کردم. فکر کردم این امر ممکن است مفید باشد که بخشی از دانش حرفه ای خود را منتشر کنم ـ به این امید که مهارت های طراحی آنها بهبود یابد. خلاقیت نیازمند پشتیبانی دانش است تا به بهترین صورت قادر به عمل باشد.
این کتاب کوچک در صدد سرکوب خلاقیت یا تقلیل آن به مجموعه ای از قواعد نیست. این دستور کاری نیست که مانع از وقوع طراحی خوب شود بلکه از بی اطلاعی از پیچیدگی حرفه طراحی جلوگیری به عمل میآورد. این به عهده مغز است که از دستور کار مناسب به منظور کسب نتیجه مطلوب استفاده کند.
با لذت فراوان به تمام لحظاتی برمی گردم که در آنها خواه از استاد و خواه از کارورزان همکار چیزی جدید درباره حروفچینی یاد گرفتم؛ چیزهایی که درباره طراحی منظم از همکاران سوئیسی خود، فضای سفید از همکاران آمریکایی خود، اثر نیرومند حروف نویسی از همکاران آلمانی خود، ذکاوت از همکاران انگلیسی خود و سپس چیزهای بیشتری که از همکارانم در هر جای دیگر آموخته ام.
این احساس زیبای پربار شدن، ناشی از اکتشافات نو، شیوه های جدید بهتر انجام دادن چیزی در قیاس با گذشته است. امید میرود این کتاب این احساس را فراهم کند یا در هر حال به تأیید یا تأیید مجدد آن خط مشی هایی بپردازد که ما طراحان دوست داریم برای خود تعیین کنیم.
- پیشگفتار مترجم
- مقدمه
- بخش اول: جنبه های ناملموس
معناشناسی
نشانه شناسی
کاربردشناسی
انضباط
تناسب
ابهام
طراحی یکیست
مسئولیت
تعادل
- بخش دوم: جنبه های ملموس
انواع قطع کاغذ
شبکه بندی ها، حاشیه ها، ستون ها و واحدها
سربرگ شرکت
شبکه بندی های کتاب
قلم ها؛ نمونه های اصلی آنها
چپ چین، وسط چین، همتراز شده
رابطه اندازه حروف
خطکش ها
اندازه های متضاد قلم ها
مقیاس
بافت
رنگ
صفحه آرایی ها
توالی
عطف بندی
یکسانی و تنوع
فضای سفید
مجموعه ای از تجربیات
نتیجه گیری